Kan ik E10 tanken? dat is een vraag die wij regelmatig horen. Aan benzine werd t/m 30 september 2019 maximaal 5% bio-ethanol toegevoegd om de CO2 uitstoot bij verbranding te reduceren. Vanaf 1 oktober 2019 is door de overheid de invoering van benzine E10 verplicht gesteld, benzine waar maximaal 10% bio-ethanol aan is toegevoegd, voor nog minder CO2 uitstoot, aldus de ANWB. In België is E10 een aantal jaren geleden ook al massaal ingevoerd zonder problemen.

Wat is Euro95 E10?

E10 is benzine waar tot maximaal 10% duurzame bio-ethanol in zit. De “E” staat voor bio-ethanol. De 10 staat voor het maximale percentage. E10 is alleen geschikt voor benzinevoertuigen. Bio-ethanol is alcohol gemaakt uit landbouwgewassen en/of afval. Het is een biobrandstof en voldoet aan de Europese duurzaamheidsregels. Bijna alle bio-ethanol, die in Nederland wordt gebruikt, is gemaakt in Europa. De grootste Europese bio-ethanolfabriek staat in Rotterdam.

Euro95 E10 bijna voor iedereen!

Meer dan 9 op de 10 benzinevoertuigen, kan op E10 rijden. De direct ingespoten benzine motoren kunnen hier niet allemaal op rijden. Dit zijn de (t)fsi-motoren van volkswagen 2003-2005, de opel  2.2 motoren en zo meerdere. De auto’s met een conventioneel injectiesysteem na 2000 kunnen dat doorgaans wel.  In de handleiding van de auto staat of deze geschikt is voor E10. Sinds oktober 2018 moet er bij nieuwe voertuigen aan de binnenkant van de tankklep staan of zij op E10 kunnen rijden. Bij twijfel kan er altijd gekeken worden op: www.e10check.nl.

Positief

  • Het gebruik van Euro95 E10 is beter voor het milieu.
  • Betekend minder uitstoot van Co2.
  • Minder fossiele brandstof

 Negatief

  • De aanwezige 10% ethanol in de brandstof zorgt ervoor dat de benzine veel sneller veroudert dan voorheen. Zo erg, dat E10 brandstof welke langer dan 8 weken in de tank blijft NIET MEER BRUIKBAAR IS!
  • Ethanol heeft als eigenschap dat het vocht|water aantrekt waardoor de kwaliteit van de benzine minder wordt en dit kan leiden tot roestvorming in de brandstoftank.
  • Bij oudere auto’s kan ethanol rubber en kunststoffen van het brandstofsysteem aantasten waardoor verstoppingen en/of vervuilingen van de brandstofpomp of injectiesysteem ontstaan.

Conclusie

Preventief gebruik van een Mecatech TC1 petrol clean bij de onderhoudsbeurten, waaraan een benzinestabilisator en conditioner is toegevoegd, is met de invoer van de nieuwe E10 brandstof nog veel belangrijker geworden dan voorheen! Wij adviseren daarom om twee maal per jaar een fles TC1 petrol clean toe te voegen aan de brandstof om zo vocht te verdrijven en het injectie systeem te onderhouden.

Indien u nog vragen heeft over E10 horen wij dit graag, u kunt ons altijd bellen (0229-543369) of u stuurt een e-mail naar info@autobedrijfvanstraalen.nl

Categorieën: Geen categorie